Marebito - Messziről jött idegen


Zseniális kamera-beállítások, haragos, nyughatatlan szellemek, feszült pillanatok, folyamatos félelemérzet, ezek azok a jellemvonások, amik biztosan fellelhetőek Takashi Shimizu 2004-es filmjében és még egy csipettel több…



Névjegy:

Cím: Marebito (稀人)

Rendező: Takashi Shimizu

Producer: Tatsuhiko Hirata

Zene: Toshiyuki Takine

Játékidő: 92 perc

Főszereplők: Shinya Tsukamoto és Tomomi Miyashita

Készült: 2004


Takashi Shimizu már fiatal korában is a tengerentúli horrorfilmek és a japán mondavilág megszállottja volt, talán a sors vezette rendezői pályára, akárhogyan is, ő jelen korunk egyik legkiválóbb rendezője és valószínűleg legjobb horrorfilm rendezője. Ezt alátámasztandó legismertebb filmje a Magyarországon Átok, Amerikában The Grudge és Japánban Ju-on címen ismert, melynek több része is megjelent. (Legjobb filmjeként mégsem ezt jelölném meg!)
A most terítékre kerülő alkotása azonban egy picivel talán több – pozitív értelemben – mint a korábbról ismert ’Takashi Shimizu-klasszikusok’, a Marebito-ról (稀人) lesz szó, mely film 2004-ben készült az Átok első és második részének forgatása közben. Sajnálatos, hogy ez a film eddig nem kapott akkora figyelmet, mint amekkora szerintem, illetné. Ne értsetek félre, nem akarom isteníteni, mert kinek tetszik, kinek nem, de úgy gondolom, hogy a Marebito legalább egy fokkal többet ad, mint egy átlag japán – nem japán – horrorfilm, ez pedig főként a tartalmában mutatkozik meg. - Rengeteg behatás végeredménye lehet ez a film, sok benne az elgondolkodtató és kérdéses jelenet, a végéről nem is beszélve… Olyan, mintha egy évek óta felgyülemlett horror-fantasy-sci-fi-mystery-dráma lenne.


Figyelem! Cselekményleírás következik. =)

Mindenesetre kezdjük az elején. A történet egy Masuoka Takuyoshi nevű szabadúszó operatőr életét és elméjében végbemenő változásokat mutatja be. Masuoka a hétköznapokban is folyton kamerával közlekedik. Az embereket, antiszociális emberek lakásait, a környéket és mindent felvesz, ami csak érdekli. Egyik nap a munkája során egy helyszínről tartanak vissza a stábbal, mikor véletlenül egy aluljáróban zajló öngyilkossági kísérletbe botlanak. A nagy kavalkád és a feszült rendőrök sem tarthatják vissza Masuoka-t, hogy ne vegye fel a történéseket. Koruki, az öngyilkosjelölt egy kést tart a félelemtől remegő kezében és a szeméhez közelíti. A rendőrök tiltása ellenére a férfi nem hátrál meg és kiszúrja a saját szemét. Masuoka a felvételt otthonában többször végignézi, elemzi és azon gondolkodik, hogy minek hatására félhet annyira az ember, hogy képes legyen kioltani a saját életét. Ez a gondolat nem hagyja nyugodni… A válaszra mélyen a föld alatt találhat választ.
Masuoka elindul a kézi kamerájával, hogy felfedezze a félelem igazi jelentését. Azonban ezt teljesen józanul, gyógyszerek behatása nélkül kell megtennie, így aztán megszabadul antidepresszánssától és elindul a Tokyo alatt húzódó metróhálózat felfedezésére. Leérve egy szinte bevilágítatlan terembe megpillant valami embernek látszó lényt négykézláb, a lény is észreveszi őt, majd egy szemvillanás alatt eltűnik a sötétben. Masuoka utána ered. Kevereg a sötétebbnél sötétebb termekben, csövekkel és kisebb nagyobb járatokkal teli részeken, amíg egy lépcsősorhoz nem ér, mely lefelé vezet, még mélyebbre. A kíváncsiság egyre lejjebb-lejjebb hajtja a föld alatti világba. A lépcsősor legalján egy hosszú folyosóra talál, mely még a második világháború idején nyújtott menedéket a Tokióiak számára. Halálosan a csend, egy hajléktalan férfi csap némi zajt. Masuoka lekamerázza, arra gondol, hogy a hajléktalan emberek számára ez egy ideális hely, itt olyan nagy a csönd, a nyugalom, itt biztonságban lehetnek… „Itt nem biztonságos!” – mondja az ismeretlen férfi – olvasva Masuoka gondolataiban…? „M-Miért?” – kérdez vissza félve… A DERO-k miatt. A Dero-k szárazra szívják a tested, hogy egy csepp vér sem marad benne. Masuoka jobbnak látja továbbállni, hiszen a férfi már a végtelenfélelem áldozata lett.
Miután már egy jó utat megtett leül, pihen egy kevesen miközben azon gondolkodik, ki és miért hívta meg ebbe az elhagyatott világba? Ekkor megjelenik a korábban említett Koruki – az öngyilkos férfi… Masuoka-val beszélget egy sort, miközben tovább haladnak. Ám amint Masuoka felveti neki, hogy igazából halott, Kuroki eltűnik.

Az Őrület Hegyei… A hosszú folyosó végén ez várta Masuoka-t… Az ember számára ismeretlen vidék kopár, rég eltűnt népek otthona lehetett egykoron. Valaki mégis itt van, egy fiatal lány, egy sziklamélyedésben. Meztelenül alszik, láncra verve. Masuoka megsajnálja, hazaviszi otthonába…

A furcsa fiatal lány nem eszik, nem iszik, ideje nagy részét alvással tölti, arról nem is beszélve, hogy fogai élesnek tűnnek, mintha csak egy vámpír fogsora lenne. A lányt végül „F-nek” nevezi el.

Egyik nap elmegy ruhákat vásárol F-nek. Hazafelé menet felcsatlakozik az otthonában lévő szobai kamerákra, hogy megnézze F-t, a lány azonban valakivel beszélget az elhúzott függöny nyílásán keresztül, akit nem láthatnak a kamerák… Kivel beszélget F? Ekkor azt veszi észre, hogy közvetlen a háta mögött áll egy tiszta feketébe öltözött férfi és őt figyeli… Masuoka megriad és hazasiet. Apartmanja alsóbb emeletén egy sárga-esőkabátos nő figyeli. Gyorsan besiet a lakásba, ahol azonban F rohamtól küzdve fekszik a földön… A Masuoka-tól kapott tejet azonban nem issza meg. A férfi visszanézi a kamerafelvételeket, ekkor meglátja, hogy valakitől megrémül F, aztán eltűnik a kép, mikor újra visszajön már rohamtól görcsösen fekszik a lány. 12 másodperc… ezalatt történt valami, de mi? Megcsörren a telefon, egy eltorzított hangú férfi szól bele és közli vele, hogy nagy veszélyben van. Egy olyan valaki van a lakásában, akinek nem kellene ott lennie. Mielőtt azonban részleteket tudhatnánk meg, az ismeretlen telefonáló leteszi… A hívás egy utcai telefonfülkéből érkezett…

Ki hívhatta Masuoka-t? Milyen veszélyre figyelmeztette? Ki lehet a sárga-esőkabátos nő és miért követi? Illetve, mi is F tulajdonképpen?

Többek közt ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, ha megnézzük a filmet. Ha van elég türelmünk utána nézni a dolgoknak, figyelmesen és akár többször is megnézni a filmet, akkor nem csalódottan kelünk fel a kanapéról. Én ezeket javaslom, ha valaki rászánná magát a film megnézésére! 
Természetesen Én magam is szolgáltatok Nektek egy kiadós elemzést, melynek nagy része már megvan, de mégsem áll össze... Szóval addig, aki még nem látta nézze meg. A többieknek pedig a türelmét kérem, a Marebito film elemzésének publikálásához! :) (Kisszótárral!! :) )






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan menekülj ki Japánba?

Japán szépségtitkok