Zseniális
kamera-beállítások, haragos, nyughatatlan szellemek, feszült pillanatok,
folyamatos félelemérzet, ezek azok a jellemvonások, amik biztosan fellelhetőek Takashi
Shimizu 2004-es filmjében és még egy csipettel több…
Névjegy:
Rendező: Takashi Shimizu
Producer: Tatsuhiko Hirata
Zene: Toshiyuki Takine
Játékidő: 92 perc
Főszereplők: Shinya Tsukamoto és Tomomi Miyashita
Készült: 2004
Takashi
Shimizu már fiatal korában is a tengerentúli horrorfilmek és a japán mondavilág
megszállottja volt, talán a sors vezette rendezői pályára, akárhogyan is, ő
jelen korunk egyik legkiválóbb rendezője és valószínűleg legjobb horrorfilm
rendezője. Ezt alátámasztandó legismertebb filmje a Magyarországon Átok,
Amerikában The Grudge és Japánban Ju-on címen ismert, melynek több része is
megjelent. (Legjobb filmjeként mégsem ezt jelölném meg!)
A
most terítékre kerülő alkotása azonban egy picivel talán több – pozitív
értelemben – mint a korábbról ismert ’Takashi Shimizu-klasszikusok’, a Marebito-ról
(稀人) lesz szó, mely film
2004-ben készült az Átok első és második részének forgatása közben. Sajnálatos,
hogy ez a film eddig nem kapott akkora figyelmet, mint amekkora szerintem,
illetné. Ne értsetek félre, nem akarom isteníteni, mert kinek tetszik, kinek
nem, de úgy gondolom, hogy a Marebito legalább egy fokkal többet ad,
mint egy átlag japán – nem japán – horrorfilm, ez pedig főként a tartalmában
mutatkozik meg. - Rengeteg behatás végeredménye lehet ez a film, sok benne az
elgondolkodtató és kérdéses jelenet, a végéről nem is beszélve… Olyan, mintha
egy évek óta felgyülemlett horror-fantasy-sci-fi-mystery-dráma lenne.
Figyelem! Cselekményleírás következik. =)
Mindenesetre
kezdjük az elején. A történet egy Masuoka Takuyoshi nevű szabadúszó
operatőr életét és elméjében végbemenő változásokat mutatja be. Masuoka a
hétköznapokban is folyton kamerával közlekedik. Az embereket, antiszociális
emberek lakásait, a környéket és mindent felvesz, ami csak érdekli. Egyik nap a
munkája során egy helyszínről tartanak vissza a stábbal, mikor véletlenül egy
aluljáróban zajló öngyilkossági kísérletbe botlanak. A nagy kavalkád és a
feszült rendőrök sem tarthatják vissza Masuoka-t, hogy ne vegye fel a
történéseket. Koruki, az öngyilkosjelölt egy kést tart a félelemtől
remegő kezében és a szeméhez közelíti. A rendőrök tiltása ellenére a férfi nem
hátrál meg és kiszúrja a saját szemét. Masuoka a felvételt otthonában többször
végignézi, elemzi és azon gondolkodik, hogy minek hatására félhet annyira az
ember, hogy képes legyen kioltani a saját életét. Ez a gondolat nem hagyja
nyugodni… A válaszra mélyen a föld alatt találhat választ.
Masuoka
elindul a kézi kamerájával, hogy felfedezze a félelem igazi jelentését. Azonban
ezt teljesen józanul, gyógyszerek behatása nélkül kell megtennie, így aztán
megszabadul antidepresszánssától és elindul a Tokyo alatt húzódó metróhálózat
felfedezésére. Leérve egy szinte bevilágítatlan terembe megpillant valami
embernek látszó lényt négykézláb, a lény is észreveszi őt, majd egy
szemvillanás alatt eltűnik a sötétben. Masuoka utána ered. Kevereg a
sötétebbnél sötétebb termekben, csövekkel és kisebb nagyobb járatokkal teli
részeken, amíg egy lépcsősorhoz nem ér, mely lefelé vezet, még mélyebbre. A
kíváncsiság egyre lejjebb-lejjebb hajtja a föld alatti világba. A lépcsősor
legalján egy hosszú folyosóra talál, mely még a második világháború idején
nyújtott menedéket a Tokióiak számára. Halálosan a csend, egy hajléktalan férfi
csap némi zajt. Masuoka lekamerázza, arra gondol, hogy a hajléktalan emberek
számára ez egy ideális hely, itt olyan nagy a csönd, a nyugalom, itt
biztonságban lehetnek… „Itt nem biztonságos!” – mondja az ismeretlen férfi –
olvasva Masuoka gondolataiban…? „M-Miért?” – kérdez vissza félve… A DERO-k
miatt. A Dero-k szárazra szívják a tested, hogy egy csepp vér sem marad benne.
Masuoka jobbnak látja továbbállni, hiszen a férfi már a végtelenfélelem
áldozata lett.
Miután
már egy jó utat megtett leül, pihen egy kevesen miközben azon gondolkodik, ki
és miért hívta meg ebbe az elhagyatott világba? Ekkor megjelenik a
korábban említett Koruki – az öngyilkos férfi… Masuoka-val beszélget egy sort,
miközben tovább haladnak. Ám amint Masuoka felveti neki, hogy igazából halott,
Kuroki eltűnik.
Az Őrület
Hegyei… A hosszú folyosó végén ez várta Masuoka-t… Az ember számára
ismeretlen vidék kopár, rég eltűnt népek otthona lehetett egykoron. Valaki
mégis itt van, egy fiatal lány, egy sziklamélyedésben. Meztelenül alszik,
láncra verve. Masuoka megsajnálja, hazaviszi otthonába…
A
furcsa fiatal lány nem eszik, nem iszik, ideje nagy részét alvással tölti,
arról nem is beszélve, hogy fogai élesnek tűnnek, mintha csak egy vámpír
fogsora lenne. A lányt végül „F-nek” nevezi el.
Egyik
nap elmegy ruhákat vásárol F-nek. Hazafelé menet felcsatlakozik az otthonában
lévő szobai kamerákra, hogy megnézze F-t, a lány azonban valakivel beszélget az
elhúzott függöny nyílásán keresztül, akit nem láthatnak a kamerák… Kivel
beszélget F? Ekkor azt veszi észre, hogy közvetlen a háta mögött áll egy tiszta
feketébe öltözött férfi és őt figyeli… Masuoka megriad és hazasiet. Apartmanja
alsóbb emeletén egy sárga-esőkabátos nő figyeli. Gyorsan besiet a lakásba, ahol
azonban F rohamtól küzdve fekszik a földön… A Masuoka-tól kapott tejet azonban
nem issza meg. A férfi visszanézi a kamerafelvételeket, ekkor meglátja, hogy
valakitől megrémül F, aztán eltűnik a kép, mikor újra visszajön már rohamtól
görcsösen fekszik a lány. 12 másodperc… ezalatt történt valami, de mi?
Megcsörren a telefon, egy eltorzított hangú férfi szól bele és közli vele, hogy
nagy veszélyben van. Egy olyan valaki van a lakásában, akinek nem kellene ott
lennie. Mielőtt azonban részleteket tudhatnánk meg, az ismeretlen telefonáló
leteszi… A hívás egy utcai telefonfülkéből érkezett…
Ki
hívhatta Masuoka-t? Milyen veszélyre figyelmeztette? Ki lehet a
sárga-esőkabátos nő és miért követi? Illetve, mi is F tulajdonképpen?
Többek
közt ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, ha megnézzük a filmet. Ha van
elég türelmünk utána nézni a dolgoknak, figyelmesen és akár többször is
megnézni a filmet, akkor nem csalódottan kelünk fel a kanapéról. Én ezeket
javaslom, ha valaki rászánná magát a film megnézésére!
Természetesen Én magam is szolgáltatok Nektek egy kiadós elemzést, melynek nagy része már megvan, de mégsem áll össze... Szóval addig, aki még nem látta nézze meg. A többieknek pedig a türelmét kérem, a Marebito film elemzésének publikálásához! :) (Kisszótárral!! :) )
Megjegyzések
Megjegyzés küldése