Marebito - Messziről jött idegen - Filmelemzés & Kisszótár


Marebito – messziről jött idegen - Az első rész folytatása - Haladóknak! :)

Az első cikk folytatásaként jelentkezem a kisszótárral, saját elemzéssel, és egy Takashi Shimizu interjúval, a filmmel kapcsolatban a cikk végén. :)




Ki hívhatta Masuoka-t? Milyen veszélyre figyelmeztette? Ki lehet a sárga-esőkabátos nő és miért követi? Illetve, mi is F tulajdonképpen?

Többek közt ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk, ha megnézzük a filmet. Ha van elég türelmünk utána nézni a dolgoknak, figyelmesen és akár többször is megnézni a filmet, akkor nem csalódottan kelünk fel a kanapéról. Én ezeket javaslom, ha valaki rászánná magát a film megnézésére! >> A legjobb, ha először megnézed a filmet, majd zavarodottan és kétségek közt leülsz a géped elé, hogy a mozi részleteire is fényt deríts, így nézd meg még egyszer! :) Szánj rá ennyi időt, egyrészt azért, mert egyáltalán nem lesz unalmas, másodszor mert megéri egy kis tudást szívni magadba! :)



Most pedig következzen a második lépcsőfok, a film részleteinek leleplezése és az elemzés! (Na, ezt ne olvassa el, aki még nem látta a filmet! :D Kösz.)

Első lépésben nézzük meg mit jelent a cím… Amerikában a Marebito-t a „The stranger from afar” alcímmel is jelölnek. Nem véletlenül. A marebito* szó önmagában egy messziről jött ’isteni lényt’ jelöl, aki a bölcsesség ajándékát hozza el, a spirituális tudást, a boldogságot. A filmre gondolva inkább csak az első lehet igaz, hogy a bölcsességet hozza el nekünk, hiszen itt vagyunk és most mélyebb dolgoknak is utána nézünk, olyanoknak, amiket eddig nem ismertünk. :)

*Marebito (稀人, 客人): A szót Shinobu Orikuchi, egy XX. századbeli folkroista és Kunio Yanagida hozta be a modern köztudatba. Részekre szedve a szó, a ’mare’ ritka, és a ’bito’ személy szavakból tevődik. Isteni személynek is tekintik, olyan alak, aki az ősi japán halászfalukba látogat a tenger horizontjáról, vagy éppen a hegyvonulatok túloldaláról jön az emberekhez, hogy tudást ajándékozzon. Azaz, olyan helyekről jön, melyet a régmúlt idők emberei nem, vagy csak részben ismertek… az ismeretlenből jön és tudást, ismeretet hoz nekünk. Japánban ezen isteni lények számára még ma is szertartásos ünnepségeket tartanak egyes tartományokban.

 A marebito tehát egy isteni lény, egy számunkra ismeretlen vidékről.

A film első perceiben az ember, a tipikus japán horror fellehető elemeit és kiszámíthatóvá vált pillanatait keresi, aztán egy idő után rájön, hogy semmi értelme. Még a híres Takashi Shimizu stílustól is eltérő az egész, szinte újdonságként érhet minket a film.

Több mindent is érdemes leszögezni mielőtt belevágunk a történések közepébe. Főszereplőnk, Masuoka egy teljesen magányos, zárkózott alak, aki a kamerája segítségével érti meg az embereket, és az ő megértéséért is ugyanide kell nyúlnunk. (Masuoka elvált és minden bizonnyal lánya láthatási jogát sem kapta meg a tárgyalás során.)
Hobbija, hogy antiszociális embereket filmez… Az ő paranoiájukat próbálja lefilmezni és megérteni. (Otthona akár egy FBI-os megfigyelő főhadiszállás is lehetne annyi benne a monitor és a kamera.)
Az egyik felüljárón öngyilkossági kísérletre készül. A konkrét okot ugyan nem tudjuk miért lett ilyen komor a társadalom felé – és hogy egyáltalán volt-e korábban ’normális’. Az azonban bizonyos, hogy Fluorexint, azaz egy antidepresszánst is szed, de az öngyilkossági kísérlettől sem riad vissza, melyet egy felüljárón készül elkövetni. Mégsem teszi meg - „Ez lenne a haláltól való félelem?”.
Egy véletlen folytán keveredik egy aluljáróba, ahol egy félelemtől reszkető férfi – Kuroki – öngyilkossági kísérletre készül éppen… Masuoka-t ezek után még jobban érdekli a félelem, a rettegés és annak oka. Látni akarja amit Kuroki látott akkor. (Az emberi félelem megfejtése, keresése az egyik közös tulajdonság a rendező és a történet főszereplője között.)

A Marebito-ban van célozgatás, sok a sejtetés, de ugyanakkor az egyértelmű megfogalmazásokból is van, ahonnan nyugodt szívvel elindulhatunk a film további részének felfedezésére is.
A történet szinte teljes egészében lelki szinten zajlik. Masuoka az idegenvezetőnk az egész film alatt, minden kérdésünkkel, meglátásunkkal hozzá kell forduljunk.
A történet egyik legfontosabb része, mikor főszereplőnk kidobja a gyógyszerét a szemétbe. Innentől szinte elválaszthatatlan a valóság és a képzelet. Többféleképpen is nézhetjük a filmet:
  • Elmerülünk Masuoka gondolatainak útvesztőjében és csak élvezzük;
  • Folyamatosan kérdőjeleket generálunk, mert semmi sincs egyértelműen megmagyarázva;
  • Úgy is nézhetjük, hogy minden a valós világon alapul, ami már nem fér bele a józan ész határai közé az hamis;
  • Vagy mi magunk is Masuoka-vá válunk és az ő szemszögéből nézünk mindent, így rájöhetünk rengeteg-rengeteg olyan dologra, melyeket a film rendezője csak egy-egy fél mondatban sugall nekünk.



Kuroki szelleme: Mikor Masuoka lent kevereg a földalatti barlangrendszerben, csatlakozik hozzá Kuroki úr, aki halott. Tehát feltehetően Masuoka képzelete. Azonban, mikor Kuroki elkezd neki mesélni a barlangokról, rejtélyes elméletekről stb. – magyarul önálló gondolatai vannak – akkor kicsit meginog az a gondolat, hogy halott lenne. Elsőre legalábbis erre gondolnánk. Masuoka félmondata magyarázatot ad a dolgokra, mikor azt mondja ’igen, valóban így van’ vagy ’már emlékszem…’ stb. – magyarul Kuroki gondolatai nem önállóak, hiszen Masuoka mindezt már maga is tudta, csak a tudatalattijába rejtette.
Kuroki szelleme másodjára is megjelenik a filmben, mikor Masuoka magára hagyva F-t a tenger partjára utazik, itt Kuroki ismét okosságokkal látja el hősünket. Persze ezek ismét olyan dolgok, amiket Masuoka már rég tudott. (Ismét jelét az, hogy Kuroki csupán Masuoka gondolata, mikor Kuroki nem válaszol a Masuoka által feltett kérdésre, melyet csak Kuroki tudhatott.)

F: Egyetlen olyan vonala van a filmnek, amit nem tudok megmagyarázni: F. Ő ugyebár egyértelműen Masuoka lánya, ezt többek között az is alátámasztja, hogy a valós világban a lánya neve Fuyumi. Valószínűleg elrabolta az anyjától. DE vajon miért kell vérrel etetnie, miért nem fogadja el az emberi ételt… Ez az első olyan dolog amit homály fed számomra. >> A film azzal magyarázza a vérrel való táplálkozást, mivel F nem is igazán ember, hiszen Dero-k nevelték fel. Akkor viszont minden más kapcsolatát a filmmel elveszíti a karakter; akkor nem lehet Masuoka lánya stb. Meglehet, ennél a résznél nem is kell több részletet magyarázni, nem akarom túlgondolni a dolgokat, csak éppen annyira amennyire kell. (Egyik oldalon azt is olvastam, hogy eredetileg F és Masuoka között lettek volna pikánsabb jelenetek is, azonban ez mégsem valósult meg.)
            A feleséget – a sárga esőkabátos nő - talán nem is kell magyarázni, ő csak egy eleme a kirakósnak, segít kitalálni a további részleteket, de ennyi. Nem is volt soha olyan megnyilvánulása, ami miatt bele kellene gondolni többet is, szerintem.
            

A fekete ruhás fickó többször is megjelenik a filmben, van hogy személyesen, van hogy csak telefonon keresztül. Ez a rejtélyes férfi Masuoka lelkiismerete, pontosan akkor jelenik meg, mikor lelkiismeret furdalása van: mikor veszélybe keveri F-t, mikor elveszíti F-t… és akkor is ott van ez a férfi, mikor Masuoka nagy büszkén meséli, hogy mostmár jól van F, mostmár minden rendben vele stb. Magyarul, semmi okot nem látok rá, hogy ez a fekete ruhás férfi ne Masuoka megtestesült lelkiismerete legyen.
           

  A film legvége: F tartja a kamerát és elviszi Masuoka-t a földalatti kis zugába, ahol Masuoka megismeri az igazi félelmet. Végülis ez volt a célja.  A legutolsó pillanatokat nem sokan tudják megmagyarázni, én is csak egy ’talán’ kreált ötlettel tudok előállni. Szerintem Masuoka már ott a lakásán meghalt, hiszen a film véget ért, a zizegős képernyő beállt, elég egyértelmű jelnek tűnik. Az utána következő részek már csak a halál utáni pillanatok lehetnek. Masuoka a túlvilágban találta meg a félelmet vagy valami ilyesmi. A rendezőből egyébként ki is néznék olyan gondolatot, mely szerint a halál sokkal félelmetesebb, mint az élet… Én csupán ennyit tudtam felhozni az utolsó jelenet magyarázataként.




További segítséget nyújthat az alább olvasható kisszótár!

A legjobb mondat amit a filmről olvastam velős: „An impressive and unusual kind of horror.” – „A horror lenyűgöző és szokatlan formája.”
Én rengeteg értéket kaptam filmtől, nem egy szenzációshajhász film, ezért nem is lehet olyan neves, meghát a két Átok film forgatásai között lett felvéve kb. 8 nap alatt. Kis költségvetésű, de jó film. Takashi Shimizu egy olyan oldalát mutatja meg a filmben, melyre sokan kíváncsiak lehettünk már, akik láttuk több filmjét is. Mi folyik egy horror-fan filmrendező fejében? Körülbelül ez. Én legalábbis így gondolom.

A Marebito gondolatok kusza halmaza, mely Takashi Shimizu agyában született és lelte halálát.

A film nagy kérdése, hogy mi is a félelem. Talán egy évezredek alatt kialakított kép az ember tudatalattijában, az ismeretlentől való félelem. Ez biztos. Az ismeretlentől való félelem mindenképpen a legerőteljesebb félelem amit az ember csak érezhet?





Kisszótár

MAREBITO (稀人, 客人): A szót Shinobu Orikuchi, egy XX. századbeli folkroista és Kunio Yanagida hozta be a modern köztudatba. Részekre szedve a szó, a ’mare’ ritka, és a ’bito’ személy szavakból tevődik. Isteni személynek is tekintik, olyan alak, aki az ősi japán halászfalukba látogat a tenger horizontjáról, vagy éppen a hegyvonulatok túloldaláról jön az emberekhez, hogy tudást ajándékozzon. Azaz, olyan helyekről jön, melyet a régmúlt idők emberei nem, vagy csak részben ismertek… az ismeretlenből jön és tudást, ismeretet hoz nekünk. Japánban ezen isteni lények számára még ma is szertartásos ünnepségeket tartanak egyes tartományokban.

TAKASHI SHIMIZU (清水 ): 1972 július 27-én született, Maebashi nevű városban, Gunma tartományban, Japánban. Nem sokat lehet tudni az életéről. Interjúkból összeszedett információk alapján, már kis korában is rajongott a horrorfilmekért. Végül rendező lett belőle, eddig nagy sikerekkel. Leghíresebb filmjei, Az Átok (Ju-on: The Grudge), Az Átok 2 (Ju-on: The Grudge 2), Reinkarnáció (Rinne), Tomie: Re-birth. 2011-ben a Termented című filmje jelent meg, 2012-ben pedig a 7500 című filmet forgatja majd.

RICHARD SHARPE SHAVER: 1907. október 8-án született Berwick-ben, Penszilvániában. A második világháborút követő években lett neves. Történetei ellentmondásosak. Művei többek közt az 'Amazing Stories' című sci-fi magazinban jelentek meg. Történetei középpontjában az az elmélete állt, melyszerint a Föld belsejében alagútrendszerek húzódnak, melyeket régmúlt idők népe alkotott. Állítása szerint felfedezett egy ősi nyelvet is, melynek 'Mantong' a neve: minden nyelvek legősebbike. Ehhez kapcsolódó műve, 'A warning to Future Man'.
Írásaiban említi még a Dero-kat, olyan lényeket, akik egy elkorcsosult, mentálisan károsodott nép, a Föld belsejében húzódó alagutakban élnek. A 'Detrimental Robots' ("káros,hátrányos robotok") rövidítéséből. Ők nem mechanikus robotok, csupán a gondolkodásuk robotszerű, vad viselkedéseik vannak. Embereket rabolnak el a felszínről, hogy megkínozzák őket. A nőket különös brutalitással, nemi erőszakkal is kínozták. Shaver nagy figyelmet szentel írásaiban a szado-mechanizmusra. Ezen kívül azt is állította, hogy évekig fogja volt a Dero-nak, innen is ismeri őket.
Történetei és kutatásai persze az egész világon híressé tették (Shaver Mystery Klubok jöttek létre több városban). Sok rajongója de ellensége is volt.
Mint művész: http://www.softcom.net/users/falconkam/shaverart.html

HELENA BLAVATSKY (Еле́на Петро́вна Блава́тская; magyarosítva: Jelena Petrovna Blavatszkaja): 1831. július 31-én született. Orosz származású írónő, teozófus, a Teozófiai Társulat alapítója.
Elméletét a Titkos Tanítás, 'The Secret Doctrine' című művében írja le: a kezdetek kezdetén hét különböző embercsoport, hét különböző helyen élt a Bolygón.

KASPAR HAUSER (Casparus Hauser): Állítólag 1812. április 30-án született. Talált gyermek: 1828. május 28-án találtak rá Nürnberg egyik mellékutcájában, kezében egy névtelen levéllel, mely jelezte a születése napját. A gyermek szókincse alig néhány szóból állt, bajor tájszólással ejtette ki azokat. Később kiderült, járási, mozgási nehézségei is vannak.
Taníttatása után rövid időn belül megtanult beszélni is, így elmondhatta eddigi életét. Hallgatóságának azt mesélte, hogy 3 éves korától 12 évig semmiféle emberi kapcsolata nem volt a külvilággal. Fogvatartói egy akkora lyukban tartották, amekkorában járni sem tudott, napfény egyáltalán nem szűrődött be hozzá. Ételét, italát és ruháját alvás közben cserélték. Számára az emberi világ teljesen ismeretlen volt, időről, térről, évszakokról sem tudott semmit.
Szabadon engedése előtt csak a nevét tanították meg neki.
Türelmes tanítójától Georg Friedrich Daumert hetek alatt tanult meg olyan dolgokat, melyeket a korabeliek évekig tanultak.
Az eddig feltárt adatok szerint a badeni nagyhercegségből való volt.
Halálát 1833. decemberében egy szúrt seb okozta, melyet egy idegen ejtett rajta, de felmerült az öngyilkosság gyanuja is.

HOWARD PHILLIPS LOVECRAFT: 1890. augusztus 20-án született az Egyesült Államokban. Lovecraft sci-fi, horror, kozmikus horror író volt. Kritikusai személyiségében a világgal szemben állított ellenszenvét figyelték meg. Edgar Allan Poe hatása is fellelhető műveiben. Sokszor saját rémálmait használta ispiráló erőként írásaihoz. Fizika, csillagászat és geológia témákban is otthon volt. Legismertebb írása a 'Cthulhu Mythos' néven ismert. Ez egy kitalált univerzumban történteket írja le.

MOUNTAINS OF MADNESS: H.P. Lovecraft regénye 1931 februárjában és márciusában lett megírva, 1936. februárjától jelent meg a 'Astounding Stories' magazinban. (2012-ben film is készül a történetből, melyet itthon az "Őrület hegyei" címen ismerhetünk.) A mű a 'Cthulhu Mythos' "kimítoszitása", azaz elmagyarázza és tudományosan alátámasztja a Cthulhu történetet.

DERO: Richard S. Shaver írásaiból lehet ismerős, ez a prehisztorikus faj, mely a TERO nemes fajából korcsosult el és lett ilyen primitív. A DERO-k a föld alatt kialakított járatrendszerben élnek ahol városaik is épültek. A DERO-ról még: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Sharpe_Shaver

AGHARTHA (Agartta , Agharti , Agarta vagy Agarttha): A legendás város, mely a Föld középpontjában élt.Az üreges föld teóriát támasztja alá. Helena Blavatsky gyakran hozta összefüggésbe Shambala-val... Aghartha-ról egyébként Alexandre Saint-Yves d'Alveydre ír elsőként, de Ferdynand Ossendowski is említi írásaiban.

FUYUMI (név jelentése):
F, mint: Far: messze; Fate: végzet; Fey: halálra szánt, eufória; Fear: rettegés, félelem; Foe: ellenség...

HOLLOW EARTH THEORY (Az üreges, homorú Föld elmélet): A teória szerint a Föld teljesen, vagy csak részlegesen üres. Az első elméletet már réges régen elvetették, de hozzá kell tenni, hogy mai tudásunk szerint is csak a Föld belsejének egy kis részét fedeztük még fel.
További linkek a Hollow Earth teóriával kapcsolatban:



Nézz utána a további linkekre kattintva: 


ÉÉÉS Takashi Shimizu interjú a Marebito-ról:











Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan menekülj ki Japánba?

Japán szépségtitkok