A japán esküvők és a társkeresés válsága


Mint oly' sok iparágat, így az esküvők köré szövődött iparágakat is súlyosan érintette a COVID-19 avagy koronavírus járvány megjelenése az év elején. Habár Japán kissé lassan reagált a kritikus jelenségre, a tavaszi hónapokra már ők is belátták, hogy a távolságtartás és a tömeges rendezvények lemondása megfékezheti vagy lelassíthatja a járványt. 
Az aggódó tömegek között voltak azok a szerencsétlen párok, akik az esküvőjüket éppen ebben a karantén súlytotta időszakban akarták megtartani.


Itthon sem olcsó esküvőt tartani, szervezni, ez különösképp igaz Japánra, ami az egyik legdrágább országok között van. Egy japán esküvő átlagosan talán 3-4 millió jenes összeget jelent egy fiatal párnak, ami forintban kifejezve 12 millió Ft-ot is jelenthet. A hatalmas bevételekkel dolgozó japán esküvői ipar ezekre a bevételekre támaszkodott, azonban lassan kifogyóban van a tőke. Április végére 1373 pár jelezte, hogy lemondja az esküvőjét.

Esküvő a krízishelyzetben

A koronavírus okozta gazdasági helyzet változásokra sarkallta az alapvetően rugalmatlannak nevezett japán társadalmat. Ugyanis jelenleg a gyors és rugalmas megoldásokkal előlépő cégek tudják csak átvészelni ezt az időszakot. A japán esküvő biznisszel sincs ez másként. Valószínűleg a fesztiválok után az esküvők azok az események, melyek nélkülözhetetlen eleme a személyes élmény. Vagy mégsem?

A japán kormány által javasolt új életvitel felismerése és adaptálása a következő hetek vagy hónapok mindennapjait jellemzik. Miközben mindenki otthonába száműzve dolgozik vagy tanul félig pizsamában, fontos nem megfeledkezni a kapcsolatokról, a barátok és család támogató jelenlétéről. Az esküvő az egyik ilyen esemény, mely ezt a kapcsolatot erősíti a fiatal pár és a vendégeik között.
Sok cég - ahogy itthon is tapasztaljuk - az online megoldásokhoz folyamodott. Az egyik japán esküvői cég is így volt ezzel.

A Maricuru-nél arra a megállapításra jutottak, hogy jobb egy online esküvő, mint egy semmilyen vagy kidobott pénz. Ők egy olyan szolgáltatáscsomagot állítottak össze, ahol az afterparty megszervezésében segítenek és mindezt a Zoom alkalmazással teszik. Az április elejétől elérhető ingyenes szolgáltatásuk révén összeboronálják a barátokat és ismerősöket, hogy a fiatal párral ünnepeljék életük egyik legfontosabb eseményét. A szervezők a menyasszony és a vőlegény listája alapján keresik fel a meghívottakat és egy közös videókonferencia során vezetik le az ünnepi eseményt, miközben mindenki otthona melegén, a képernyő fényében, ugynakkor szépen kiöltözve ünnepelheti a fiatal párt.

Nem túl személyes, talán kevéssé megható, de ezeknek a pároknak sokat jelent, ahogy az államnak is. 


Az online társkeresés kánaánja

Japán élen áll az elöregedő társadalmak listáján és ennek lassítására vagy felszámolására az egyik megoldás lehet, hogy családok alapuljanak és gyermekek szülessenek. 

Az amúgy is nehezen ismerkedő egyedülálló japánok helyzetét nem javítja a karantén megléte. A kormány adatai szerint Japánban a 20 és 49 év közötti emberek nagyjából egynegyede egyedülálló. Az 50 év felettiek körében a nem házasok (hivatalos megnevezésssel élve: "életre szóló egyedülállók") aránya a férfiaknál 23%, míg a nőknél 14%. Habár az elmúlt években egyre népszerűbbé kezdtek válni az online ismerkedős oldalak az egyedülálló japánok körében.

Az online ismerkedésnek a kilencvenes években gyökerező múltja van Japánban.
Az úgynevezett 'deaikei' (出会い系) oldalak ['deaikei saito' (出会い系サイト)] 1995-től elérhetőek voltak a nagyközönség számára. A deaikei sikereit az akkoriban bevezetett telefonos internet elérésnek és a 'telekura' (telefonos szolgáltatás, sokszor illegális randevúzási lehetőség és fiatalkorú prostitúció is állt a hátterében) klubbok állami szabályozásainak köszönhette. 

Az Eureka nevű cég vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a japánok 16%-a keres online társat, de ez az arány évről évre nő. Az ő cégük szolgáltatja egyébként a Japánban legnépszerűbb társkereső alkalmazást a Pairs-t. A Pairs pedig nemrégiben dobta fel alkalmazását a videóchat funkcióval, így az ismerkedni vágyó japán fiatalok és idősebbek a karantén ellenére is közelinek érezhetik partnereiket magukhoz.

A host klubbok figyelmessége home office-ból

A blogon már sokat beszéltem az egyedülállóságról japán elörgedéséről és ennek hatásairól a társadalomra és gazdaságra, azonban mindig ott van egy - szerintem - széles réteg, akik nem komoly kapcsolatra csak néhány óra figyelmességre vágynak egy kellemes ital mellett. Mi van azokkal, akik rendszeres látogatói a host- vagy hostess bároknak Japánban? 

A legálisan működő host- és hostess klubok, bárok Japánban nagyon népszerűek - és nemcsak az egyedülállók körében. A fáradt, magányos japán nők és férfiak keresik fel ezeket a bárokat, ahol adott összeg fejében kellemes társaságot biztosítanak számukra: beszélgetnek, érdeklődnek az ügyfelek iránt, meggyújtják a cigarettájukat, kiszolgálják őket olyan apróságokkal, ami belefér a kultúrált ismerkedés fogalmába, de semmilyen fizikai szolgáltatást nem nyújtanak nekik.

Ezeknek a szolgáltatásknak is alkalmazkodnia kellett a karantén adta helyzethez, mely során megszületett az úgynevezett 'zumuhosu' (Zoom host) lehetőség. A beszélő név jól leírja mit jelent ez a gyakorlatban. A klubbok jóképű dolgozói Zoom alkalmazás segítségével lépnek kapcsolatba egy megadott időtartamig az ügyfelekkel, és online adják meg a kedves szavakat, figyelmességet az ügyfeleiknek - természetesen pénzért. 
A New Generation Group (5 host klubbot összefogó cég) tulajdonosa Ryusei Kuwata bevallása szerint az öt üzemeltetett klubból összesen 320 ügyfél vásárolt tőlük zumuhosu szolgáltatást és sokan olyan ügyfelek, akik azelőtt soha nem jártak host klubban. A Tokyo központú cég tulaja azt is elmondta, hogy az ügyfelek között voltak olyanok, akik nem helyiként, végre kipróbálhatták ezt a szolgáltatást.
Az árakat tekintve az ügyfelek 5 000 jenért (körülbelül 15 000 Ft) a kiválasztott hosttal tölthetnek fél órát privát Zoom videóhívással. 


Habár a közösségi távolságtartás sokaknak okoz gazdasági és pszichológiai gondokat, néhány cég igyekezett nemcsak munkavállalóit megtartani és újszerű gondolkodással előrelépni az ipari versenyben, de még az ügyfeleiknek is sokkal szabadabb, biztonságosabb és lélekmelegítő megoldásokkal előállni. Ezek azok a cégek, akik a válság után is életben tudnak majd maradni, mert az emberek emlékeznek rájuk és ha vissza kerül minden a normális kerékvágásba, akkor ezekhez az újító cégekhez bizalommal fordulnak. 

---
Források:

Megjegyzések

  1. Nem ismerem az összes japánt, de akiket ismerek azok képesek voltak személyesen ismerkedni is, korona előtt és közben is, és az hogy nem születik elengedő létszámú gyerek az nem elsősorban azért van, mert a japánok - ahogy azt a nyugati média hype rendre visszaöklendezi - nem tudnak vagy akarnak ismerkedni egymással, hanem egyszerűen az archaikus vállalati kerek miatt, amik nem teszik lehetővé / nem támogatják a családalapítást, ennyi. A koronának ebben nem sok köze van, se nem gyorsít se nem lassít.

    Az a generáció, ami a host clubbokat annyira látogatja, pedig szerintem szép lassan kihalófélben van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sokszor meg kell szűrnöm, amit a nyugati online médium ír.
      A témáról viszont szeretnék a jövőben egy hosszabb cikket írni, tudományos értekezések segítségével.

      Itthon is és Japánban is lesznek és vannak olyan emberek, akiknek egyre nehezebb ismerkedni, aminek rengeteg tényezője lehet, ez is egy érdekes és szerteágazó téma.

      A host klubbok működéséről - vagy betekintésről - épp nemrégiben láttam egy hosszabb videóesszét, ahol elmondta egy host klubban dolgozó férfi, hogy legtöbb esetben negyvenes-ötvenes férjezetlen nők vagy hostess klubbok dolgozói látogatnak el hozzájuk - de ez csak egy példa.
      Itthon is és Japánban is változnak a dolgok, generációk öregednek és nőnek fel, így most a milleniumi generáció számít gazdaságilag a legértékesebbnek. Ezt a témát is érdekes újravizsgálni már nem a tipikus kilencvenes évekbeli salaryman-kel, hanem ifjabb generációk szemével.
      Köszönöm a felvetéseket!

      Törlés

Megjegyzés küldése